VANLIGE SPØRSMÅL

Vi setter stor pris på om du først dobbeltsjekker at du har fulgt installasjonsveiledningen fra start til slutt før du kontakter oss.

Et tips: kontakt ditt lokale bilverksted og spør om de bruker XBB Dongle.
Hvis du er heldig, kan du kanskje låne en XBB Dongle® for å prøve den på bilen din før du kjøper den.

Dette kan skje hvis den valgte oppskriften ikke er kompatibel med bilen din. Derfor er det viktig at du leser og forstår det siste trinnet i installasjonsveiledningen vår.

Viktig! Avslutt installasjonen ved å slå av og låse bilen. Sjekk deretter i appen om signalet SYSTEM_ACTIVE er oppført. Hvis det er tilfelle, er det viktig at SYSTEM_ACTIVE blir markert med rød farge (0/AV/OFF) 2 minutter etter at du har gått ut og låst bilen.

Det kan også være at batteriet tappes hvis bilen din er utstyrt med en strømsensor (BMS-sensor) på batteriet, og du har koblet direkte til batteriterminalene. I så fall oppdager ikke bilen at du har installert flere strømforbrukere og kan derfor ikke lade batteriet korrekt, noe som fører til at batteriet utlades over tid.

Koble derfor XBB Powerunit® negativ/minus (-) til karosseri, ikke direkte til batteripol.
Det samme gjelder om du også bruker et eget relé grunnet høyt strømtrekk.

Les de følgende tre spørsmålene nedenfor, det burde besvare spørsmålet ditt.

For å teste funksjonen på bilen din må du opprette en konto i XBB Configurator-appen og koble XBB Dongle til diagnoseporten. Følg installasjonsveiledningen så du ikke går glipp av noe!

Hvis bilmodellen din ikke står på listen, må du teste med en XBB Dongle® og XBB Configurator-appen for å se om signalene vises i appen. Det kan være at en bestemt oppskrift fungerer for flere bilmodeller som ikke er inkludert i listen, hvis bilen er basert på samme modellplattform og har samme type frontlykter som en annen oppskrift.

Såkalt plattformdeling er ikke uvanlig blant bilprodusenter, og det skader ikke å forsøke andre oppskrifter for å se om du får ut de signaler du ønsker.

Bare husk å sjekk at signalet SYSTEM_ACTIVE er oppført. Hvis det er tilfelle, er det viktig at SYSTEM_ACTIVE blir markert med rød farge (0/AV/OFF) 2 minutter etter at du har gått ut og låst bilen.

Innoware Development som produserer XBB® serien med produkter lager og laster kontinuerlig opp nye oppskrifter.

De prioriterer først og fremst populære bilmodeller, men målet er å legge til så mange modeller som mulig.

Du kan alltid sende en forespørsel om hvilken modell du savner til vår support slik at vi vet det er etterspørsel etter din spesifikke modell.

Det kan lages oppskrifter for nesten alle bilmodeller. Men der er behov for fysisk tilgang til din bilmodell med din type utstyr som frontlykter, girkasse, facelift osv.
Når Innoware Development har din bil eller en tilsvarende modell hos seg, tar det omtrent 2 timer å lese ut informasjonen de trenger for å lage en ny oppskrift.

Hvis du har en veldig vanlig bilmodell er det lettere for de å få tak i en tilsvarende, men hvis det er en uvanlig bil kan det være veldig vanskelig å lage en oppskrift for den.

Årsak 1
Kontroller kablingen til XBB PowerUnit®. På noen ledningsnett på markedet er den negative (-) tilkoblingen på feil sted i forhold til din XBB PowerUnit®.
Dobbeltsjekk at den negative kabelen går til pinne 6 (GND) på XBB PowerUnit®.

Når du holder XBB PowerUnit® i hånden med teksten/logoen mot deg, skal venstre pinne være GND (-). Følg denne kabelen fra ledningsnettet og dobbeltsjekk at den er jordet.

Årsak 2
Hvis XBB PowerUnit® tidligere har fungert, men ikke lenger vises i appen, skyldes det vanligvis ett av følgende:

  1. Brukeren har oppdatert firmware/programvaren i XBB Dongle®, og i forbindelse med dette fjernes XBB PowerUnit® og valgt oppskrift fra systemet og må legges til på nytt i appen.
  2. Hvis XBB PowerUnit® ikke finnes i appen til tross for at punkt 1 er fulgt, må du kanskje oppdatere programvaren tilhørende XBB PowerUnit® manuelt.
  3. Hvis det fortsatt ikke fungerer, har PowerUnit sannsynligvis ikke vært montert i oppreist posisjon og har dermed blitt vannskadet over tid og må byttes ut.

Hvis du har vært koblet til XBB Dongle® med telefonen tidligere men det har gått mer enn 10 minutter siden du lukket appen, slutter XBB Dongle® å være synlig for telefonen. For å kunne koble til XBB Dongle® igjen må du da ta den ut av OBD2-porten og sette den inn igjen.

Du må ha Posisjonstjenester aktivert på telefonen din. Hvis det fortsatt ikke fungerer, prøv å koble ut XBB Dongle® fra diagnoseporten og koble den til igjen.

Dette skjer fordi du har overbelastet utgangen(e) på din XBB PowerUnit®
For å forhindre at den blir ødelagt, vil den automatisk slå av utgangene etter ca. 10 sekunder.

Utgang 1 kan håndtere 15 Ampere, dvs. ca. 180 W i 12 Volt.
Noen nettbutikker mangler imidlertid kunnskapen til å beregne effekt/strøm, noe som fører til at de selger XBB PowerUnit® sammen med ferdiglagde belysningspakker som aldri vil fungere hvis du ikke bruker et ekstra relé.

Tips: kontakt bedriften du kjøpte lyspakken fra og påpek dette, så kanskje de forbedrer seg.

På noen bilmodeller kan det forekomme en liten forsinkelse ved både aktivering og deaktivering. Forsinkelsen er vanligvis mellom 30-80 millisekunder og skyldes en kombinasjon av at XBB PowerUnit® ikke aktiverer utgangene før bilens fjernlys er 100% aktivert/deaktivert, samt at datasignalene fra bilen til XBB Dongle® til XBB PowerUnit® tar ca. 10-30 millisekunder.

Noen LED-lys har også en ‘innebygd’ forsinkelse på ca. 100-150 millisekunder fra lampen får strøm til den faktisk lyser, uavhengig av hvordan lampen er koblet til.

Det er ingenting galt med din XBB Dongle®; den har bare gått i hvilemodus for å forhindre at bilens batteri påvirkes når bilen er slått av.

Inne i XBB Dongle er det et akselerometer som registrerer bevegelser som vibrasjoner og risting. Denne lille komponenten er nødvendig, avhengig av bilmodell/oppskrift, for å fastslå om bilen er startet og i bevegelse. Når den oppdager bevegelse, våkner den og begynner å lytte/spørre bilen etter forskjellig informasjon som trengs for å fungere ordentlig.

Jo, det er mulig å utnytte fordelene med XBB Dongle® & XBB PowerUnit®, men du må bruke et ekstra relé for å håndtere den høyere strømmen.

Du finner koblingsveiledning og andre guider på nettsiden www.xbb.se

De fleste bilprodusenter jobber kontinuerlig med å forbedre programvaren i bilene sine. Noen bilmodeller oppdateres automatisk via nettet, men det er også vanlig at ditt autoriserte verksted benytter anledningen til å oppdatere programvaren i bilen din når den er inne til service uten at du vet om det.

I noen tilfeller kan denne oppdateringen føre til at vår XBB Dongle ikke lenger fungerer som ønsket. Dette er fordi f.eks. Volvo har endret noe i sin programvare og da stemmer ikke datainformasjonen med det vår XBB Dongle forventer. I beste fall kan dette løses ved å prøve å oppdatere oppskriften din til nyeste versjon via appen, men hvis feilen vedvarer, må du kontakte support slik at vi blir klar over problemet og kan jobbe med en løsning.

For å oppdatere firmware i XBB Dongle, klikk på Hovedmeny (de tre strekene i øvre venstre hjørne) og velg “Oppdater firmware”. Den vil da hente gjeldende programversjon og foreslå en oppgradering hvis tilgjengelig.

XBB PowerUnit
For å oppdatere firmware i PowerUnit må du først koble XBB Dongle fra diagnoseporten. Etter at du har fjernet XBB Dongle fra porten, klikk på Hovedmeny (de tre strekene i øvre venstre hjørne) og velg “Oppdater firmware”, klikk deretter på PowerUnit du vil oppdatere. Den vil da hente gjeldende programversjon og foreslå en oppgradering hvis tilgjengelig.

Når du oppdaterer firmware-versjonen i XBB Dongle, må du velge oppskriften på nytt og legge til XBB PowerUnit siden alle innstillinger nullstilles under oppdateringen.

Ja, det fungerer, men oppskriften må være utviklet for adaptivt fjernlys, dette står i  beskrivelsen av oppskriften hvis dette er tilgjengelig.

Men hvis du har veldig kraftige ekstralys kan veiskiltene reflektere tilbake så mye lys at bilen vil slå av fjernlyset eller omdirigere det, og da vil også XBB PowerUnit® utgangen bli slått av.

Det er verdt å tenke på at risikoen for å blende andre trafikanter øker når du installerer mer belysning på bilen din enn det automatikken er tilpasset for, dvs. at dine ekstralys lyser mye lengre enn det bilens kamerasystem kan se.

Den vanligste årsaken er vanligvis at bilens batteri har blitt koblet fra under installasjonen, noe som kan generere ulike feilmeldinger i bilen. Disse feilmeldingene forsvinner vanligvis etter at du har kjørt bilen noen kilometer.

En annen årsak kan være at XBB PowerUnit og/eller ekstralyset har blitt koblet direkte til den negative polen (-) på bilbatteriet.
Dette fører til at bilens BMS-sensor ikke oppdager den nye belastningen, og som følge av dette vil ikke dynamoen lade batteriet tilstrekkelig, noe som fører til et langsomt fall i batterispenningen og mulige feilmeldinger.
Dette kan løses ved å koble XBB PowerUnit® eller annet ettermontert utstyr til et ordentlig jordingspunkt (-) i chassiset og IKKE direkte til bilbatteriet.

Du har mest sannsynlig koblet kablene feil til XBB PowerUnit® og forvekslet kabelen fra batteriet med kabelen til belysningen.
Den positive (+) må kobles til pinne 2 på XBB Powerunit®

Siden Tesla er en ren elbil, trenger de ikke følge samme standarder som fossilbiler. Dette betyr blant annet at på noen av modellene er det en diagnosekontakt (OBD2) ved førersetet, men dataene som er tilgjengelige der er ikke nok til å styre belysningen din via XBB Dongle®. I disse tilfellene må det brukes en spesialkabel for å koble XBB Dongle® til et annet sted i bilen.

På noen modeller (S & X) i perioden 2012-2021 har du riktig data i diagnosekontakten, men Tesla har i stedet plassert pinnene for datakommunikasjon (CAN-H & CAN-L) på andre pinner sammenlignet med alle andre bilmodeller. Dette betyr at du trenger en spesiell XBB Dongle® som er tilpasset disse modellene. Den ser ut som en vanlig XBB Dongle® men er merket med en etikett på siden og kommer i en rød/svart pakke i stedet for standard XBB Dongle® som kommer i en blå/svart pakke.

Ja, det stemmer at det trengs en spesialkabel, men det er ikke noe vi selger. Kabelen er for å “lage” en ny OBD2-kontakt siden den som sitter ved førerens benplass ikke inneholder CAN-bus-informasjonen som trengs for at XBB Dongle® skal fungere. Du kan finne mer informasjon om hvilken type kabel på ulike Tesla-forum. Noen forhandlere har også ferdige sett komplett med XBB Dongle® & kabel, så ta en titt der.

Nei, telefon trengs bare ved installasjon og hvis du vil endre oppskrifter, innstillinger eller oppdatere programvaren.

Ja, den må sitte der hele tiden fordi den leser av bilens status på fjernlys osv. kontinuerlig og styrer XBB PowerUnit®

Det skal være slik, det gjør at XBB PowerUnit® kan oppdage kortslutning på utgangene.

Hvis mulig kan du koble direkte til bilbatteriet, men på mange moderne biler har batteriet en strømovervåking (BMS).
Da er det viktig at du kobler inn strøm eller GND (-) etter den og ikke mellom strømovervåkingen og batteripolen.
Hvis du har et batteri med strømovervåking og kobler direkte til batteripolen, kan det føre til at batteriet tappes når du kjører med ekstralys, fordi bilen ikke beregner det økte strømforbruket.

Kontakt ditt merkeverksted, de bør kunne finne ut hvilken type frontlys du har. Du kan også prøve å besøke https://www.car.info/ og se hvilken type belysning som er oppført der.

1. Det finnes en trådløs trykknapp (XBB Smart Button®) som kan legges til systemet for å slå av og på utgangene.

2. Ta ut XBB Dongle® fra diagnoseporten, da slås XBB PowerUnit av. Hvis du setter XBB Dongle® tilbake i porten igjen, fungerer alt som det skal etter noen sekunder. Slå av tenningen før du kobler ut og inn XBB Dongle®.

Det finnes en kabel (Y-splitter) som du kan sette i kontakten, på denne måten kan du ha to moduler tilkoblet samtidig. Det finnes også en skjøteledning hvis du bare trenger å flytte XBB Dongle® litt.

Merk! Innoware Development kan ikke garantere funksjon sammen med andre typer enheter som sitter i OBD2-kontakten, men dette må testes, både slik at XBB Dongle® fungerer korrekt og også den andre enheten.

Du har sannsynligvis koblet fra bilbatteriet under installasjonen, og på mange moderne biler kan det resultere i mange forskjellige feilmeldinger. Mange av meldingene pleier å forsvinne av seg selv etter en stunds kjøring. Hvis de ikke forsvinner etter en stund, kontakt et verksted eller bruk en type “feilkodesletter”.

Det kan også være at du har valgt en oppskrift som ikke passer til bilen din. Prøv en annen oppskrift, det er viktig at du følger manualen og kontrollerer statusen på signalet SYSTEM_ACTIVE via appen.

Hver oppskrift er unik for respektive bilmodell og kan derfor se forskjellig ut! I noen oppskrifter er det bare noen få signaler å velge mellom, mens andre oppskrifter kan inneholde betydelig flere signaler. Nedenfor følger noen eksempler på signaler som kan finnes i en oppskrift:

  • HIGHBEAM: Lyser med fast grønt lys (PÅ) når XBB Dongle® oppdager at fjernlyset på bilen er aktivt.
  • LOWBEAM: Lyser med fast grønt lys (PÅ) når XBB Dongle® oppdager at nærlyset på bilen er aktivt.
  • REVERSELIGHT: Lyser med fast grønt lys (PÅ) når XBB Dongle® oppdager at ryggelyset på bilen er aktivt.
  • IGNITION: Lyser med fast grønt lys (PÅ) når XBB Dongle® oppdager at tenningen på bilen er aktivert.
  • SYSTEM_ACTIVE: Fast grønn = XBB Dongle® er aktivert (Tenningen slått på eller tilsvarende signal). Dette signalet bli rødt (AV/Hvilemodus) ca. 2 minutter etter at bilen er låst og evt. alarmen er aktivert. Hvis den veksler mellom AV/PÅ betyr det at den er på vei ned i hvilemodus.
  • LOW_BATT: Lav batterispenning oppdaget. Hvis den lyser med fast grønt lys (PÅ) eller veksler farge mellom rødt og grønt, vil ikke utgangene på XBB PowerUnit® aktiveres. Lad batteriet eller start bilen for å løse problemet.
  • VOLTAGE: Her kan du se batterispenning ved å endre glideren (vis utgangsverdien). Er verdien for eksempel 127 betyr det at det er ca. 12,7 volt i batteriet.
  • SYSTEM_ON: Se SYSTEM_ACTIVE

Volvos diagnosekontakt er annerledes enn andre bilmerker, noe som gjør at XBB Dongle® er veldig vanskelig å få inn, men det går.
Den passer bra på alle andre bilmodeller.

Kontakten ble byttet våren 2022 til en annen kontakt som passer bedre i Volvos diagnosekontakt, så dette problemet er løst med XBB Dongle produsert etter 2022-05-01.

Prøv å ta ut XBB Dongle® fra diagnoseporten og sett den inn igjen.
Benytt også anledningen til å oppdatere programvaren (Firmware) og oppskriften siden det jobbes kontinuerlig med å forbedre den og rette feil i systemet.

Først må du ha lagt til en XBB PowerUnit®, deretter er fremgangsmåten nesten den samme.
I appen under PowerUnit-fanen klikker du på pluss-knappen og velger Legg til XBB Knapp og følger instruksjonene på skjermen.
Når den er lagt til, går du inn på innstillingene og velger hva som skal skje ved ett henholdsvis dobbeltklikk.

Måten det designes oppskrifter på utvikles hele tiden og blir bedre og bedre.
Prøv å fjerne din eksisterende oppskrift og installere den på nytt, du kan også sjekke om det finnes en ny variant av oppskrift til bilen din.

XBB Dongle® leser av CAN-bus-systemet akkurat som våre konkurrenter på markedet.
Det er imidlertid valgt å gjøre det på en måte som gjør jobben din betydelig enklere samtidig som du ikke trenger å gjøre noen inngrep i bilens kabling og risikere feilkoblinger, feilkoder osv.

NYTTIGE LENKER